30/08/2012

la mémoire photographie (5062)

Ioana Moldovan, Are You Rabbit #2 (2012).

la mémoire photographie (5061)

Julia Pirotte, autoportrait (Marseille, 1943).

inventaire des images orphelines (372)

les archives de l'amicale louis-réard (1275)

la mémoire photographie (5060)

Dee Goo, Untitled (2010).

la mémoire photographie (5059)

inventaire des images orphelines (371)

Via nevver.

la mémoire photographie (5058)

il manquera toujours une case (205)

la mémoire photographie (5057)

les archives de l'amicale louis-réard (1274)

la mémoire photographie (5056)

Sam Haskins,
série Cowboy Kate and other stories (1965).

inventaire des images orphelines (370)

29/08/2012

la mémoire photographie (5055)

la mémoire photographie (5054)

kiyoshimachine, 結果 (2011).

inventaire des images orphelines (369)

les archives de l'amicale louis-réard (1273)

hear my baby comin' down the track

la mémoire photographie (5053)

deux heures en apesanteur (940)

I find you attractive. Your aggressive moves toward me indicate that you feel the same way. But still, ritual requires that we continue with a number of platonic activities before we have sex. I am proceeding with these activities, but in point of actual fact, all I really want to do is have intercourse with you as soon as possible.
— ...
— Are you gonna slap me now?
oOo
L'Homme d'exception, c'est John Forbes Nash, mathématicien surdoué et père, à la fin des années 40, d'une « théorie des jeux » qui, paraît-il, bouleversa l'économie mondiale. Las, ce « bel esprit », comme dit le titre anglais, se fissura peu à peu sous le poids du génie : schizophrénie paranoïde. Nash passa une bonne partie de son existence en hôpital psychiatrique à voguer entre chiffres et hallucinations. Une histoire vraie, avec suffisamment de succès, drames, rebondissements et même happy ends pour tomber dans les filets de Ron Howard, habile faiseur hollywoodien. Le voilà qui embauche Russell Crowe, la star oscarisée du moment. Qui pousse cet excellent comédien (jusqu'à présent) aux confins du cabotinage le plus grotesque [...]. Notre matheux perturbé couvre les vitres de calculs embrouillés, se gratte convulsivement le front, relayé par d'amples mouvements de caméra, pesamment compassionnels.
Cécile Mury

la mémoire photographie (5052)

Peter Basch, Girl with Open Hair (c. 1961).

il manquera toujours une case (204)

Baru !

la mémoire photographie (5051)

Marija Kovac [*], 2011.

les archives de l'amicale louis-réard (1272)

la mémoire photographie (5050)

Sabine Weiss, Saint Sylvestre, Paris, 1980.

inventaire des images orphelines (368)

la mémoire photographie (5049)

deux heures en apesanteur (939)

Tire-au-flanc (n. m.) : paresseux ; personne qui cherche à se soustraire au travail.
oOo
Un film chaplinien, enlevé, virtuose, rigolo, aimable, bienveillant et mal-pensant, servi avec bonheur par la musique sensible et légère de Marc Perrone, dont l'accordéon diatonique fait des merveilles.
Un régal, quoi.
oOo
Jean Renoir’s most overtly comical and anarchistic film,
Tire-au-flanc is the definitive comedy of army life, a popular subject at the time. Noticeably less restrained and less technically accomplished than Renoir’s other silent films, it is clear that the director’s main preoccupation here was to entertain. And, whilst many of the jokes are pretty laboured and dated by today’s standards, it is not hard to see why this film would have been appreciated by a 1920s audience. Much of the comedy in the film was improvised, giving it a sense of unpredictability and a great sense of fun. 
 James Travers

26/08/2012

les archives de l'amicale louis-réard (1271)

inventaire des images orphelines (365)

la mémoire photographie (5043)

Bert Hardy, Night Scene at Elephant and Castle 
(London, 1949).

deux heures en apesanteur (938)

Rendez-vous de juillet is in many ways one of the most remarkable and unexpected French films of the 1940s. It certainly represents a clear break from the traditional style of film which that decade excelled in [...]. The film is a full ten years ahead of its time. The origins of the French New Wave are clear for all to see in this film, although, technically, it is a traditional film (no fancy camera work or crude editing, other traits which marked the New Wave films). It is certainly rare to see such a wealth of young talent in one film, and some of those young unknown actors went on to become major figures in French cinema [...]. The film’s sheer energy, cheeky ebullience, coupled with a perceptive portrayal of the attitudes, dreams and anxieties of young adults, is impressive enough to make this a captivating and entertaining piece of cinema.
James Travers, 2002.

la mémoire photographie (5042)